“עוף מפה”: מדוע סופר פארם סירבה למכור קנאביס רפואי לבן 17?

למרות שמשרד הבריאות מתיר זאת, סניף סופר פארם בירושלים סירב למכור קנאביס רפואי לבן 17: "צעקו עליי, הייתי צריך להיגרר לבית מרקחת אחר". סופר פארם טוענים שמדובר בהנחיה של הרוקח המחוזי. בעקבות המקרה משרד הבריאות הודיע כי יפרסם עדכון בנושא

מרדכי (17), מטופל קנאביס רפואי, ניגש כמידי חודש לבית המרקחת על מנת לרכוש את הקנאביס, אך הרוקח של בית המרקחת “סופר פארם מדרחוב” בירושלים סירב למכור לו בטענה כי הוא קטין, זאת בניגוד לנהלי משרד הבריאות שמאפשרים לקטין מעל גיל 16 לרכוש קנאביס רפואי.

חרף תחנוניו של מרדכי כי על פי החוק והרישיון שברשותו, מותר לנפק לו קנאביס, הרוקח התעקש שלא למכור לו והשאיר אותו לדבריו מושפל ללא התרופה.

״באתי לבית מרקחת ברחוב ההסתדרות במדרחוב בירושלים של סופר פארם כדי לקחת שקית אחרונה שנשארה לי במרשם״, סיפר מרדכי למגזין קנאביס. ״חיכיתי לרוקח רבע שעה כי אמרו לי שהוא בהפסקה. כשהוא חזר הדפיס את המרשם, הסתכל על תעודת הזהות ואמר שאני לא בן 18 ושאני צריך לבוא עם אחד המלווים. אמרתי לו שבחיים זה לא קרה לי קודם, שרכשתי קנאביס רפואי בבתי מרקחת אחרים, והסברתי לו שההורים שלי לא יבואו במיוחד מבית”ר עילית כדי שאוכל לקנות קנאביס. הוא בשום פנים ואופן לא הסכים. התעקשתי שאף פעם לא סירבו למכור לי קנאביס ואף פעם ההורים שלי לא באו איתי. הרוקח אמר לי ‘לך מפה’. אחר כך אחד מאנשי הצוות של בית המרקחת אמר ׳עוף מפה אתה קטין׳. אני פוסט טראומטי וזה הכניס אותי ללחץ נוראי״. 

מרדכי נאלץ יום למחרת ללכת לבית מרקחת אחר כדי לנפק את התרופה שלו כשהוא מתמודד עם קשיי ניידות. ״מאוד קשה לי להסתובב, והייתי צריך להיגרר לבית מרקחת אחר כדי לנפק את הקנאביס״. 

״יש לי כעס כלפי ההתנהלות של הרוקח״, הוא אומר. ״אני בבעיה כי זה בית מרקחת ממש נגיש לי ואני לא יכול לקנות שם בפועל כי הרוקח מסרב למכור לי. כשאני מושך בבתי מרקחת שמתמחים בקנאביס, תמיד השירות יותר טוב ויותר מובן, אבל בסופר פארם תמיד אני נתקל בבעיה כי זו לא תחום ההתמחות שלהם״.  

לדבריו, סופר פארם צריכים לפצות אותו על עוגמת הנפש שנגמרה לו. ״חוויתי שם חוויה נוראית. הייתי צריך להתעקש מול הרוקח וצעקו עליי. נוצרה הרבה אי נעימות וגם כשהסברתי לו והראיתי לו שכתוב שאני יכול למשוך, והוא החליט לעשות בעיות. זה הרגיש שזה משהו אישי״. 

ישראל פיטוסי, הרוקח המחוזי בירושלים, הסביר בשיחה עם מגזין קנאביס לאחר המקרה כי לפי פקודת הסמים סעיף 21, אי אפשר למכור לקטין סמים מסוכנים. ״כמו עם ריטלין וקונצרטה שזה סם מסוכן, הילד לא יכול ללכת לבית המרקחת ולקנות את הסם. אי אפשר לדמיין שילד שסובל מאפילפסיה ילך לבדו לבית מרקחת לקנות קנאביס״. 

פיטוסי מסביר כי יש הבדל בין רישיון החזקה לבין רישיון רכישה. ״רישיון רכישה שווה ערך למרשם וקנאביס הוא סם מסוכן לכל דבר. אי אפשר למכור את זה לקטין. מותר לקטין להחזיק סם מסוכן ברישיון אבל אסור לבית המרקחת למכור לו. צריך שהאפוטרופוס יקנה איתו.”

עוד לדבריו, “לקטין מותר על פי הרישיון להחזיק קנאביס רפואי אבל לבית מרקחת אסור למכור לו ללא השגחה של אפוטרופוס. העונש למי שמוכר קנאביס לקטין הוא 25 שנות מאסר״. 

בניגוד לדברי הרוקח, משרד הבריאות מבהיר בתשובה לפניית מגזין קנאביס כי הדבר דווקא מותר החל מגיל 16.

״על פי צו הרוקחים (סיווג רעלים, רישומם והחזקתם), תשל”ג-1972: ניפוק על ידי הרוקח של מרשם או רישיון לקנאביס רפואי על ידי רוקח  לגיל 16 ומעלה עומד בהוראות החוק,” מסרו.

עוד מעדכן משרד הבריאות כי “יצאה הבהרה בעניין זה לרוקחים המחוזיים. יש לציין כי בעקבות הדיון שהתקיים בכנסת לגבי שימוש לרעה בחומרים נרקוטים על ידי בני נוער, הנושא יבחן בשנית״. 

מסופר-פארם נמסר: ״הסניף פועל על פי הנחיות הרוקח המחוזי בירושלים. הרשת פועלת בהתאם להנחיות ותיישם כל הוראה שתועבר מהגורמים הרשמיים”.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר